زمان جاری : چهارشنبه 13 تیر 1403 - 12:59 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 253
نویسنده پیام
fati آفلاین



ارسال‌ها : 419
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: tehran
سن: 18
تشکرها : 107
تشکر شده : 210
Havapeymaye C130

History

هواپیمای ترابری C-130 Hercules توسط شرکت لاکهید مارتین برای جابجایی بارهای هوایی در خط مقدم جبهه طراحی و ساخته شده است .این هواپیما توانایی عملیات از باندهای ناآماده راداربوده وقابلیت حمل وتخلیه چترباز وتجهیزات را دارد. قابل ذکر است که نوع پایه این هواپیما بعنوان یک پرندهچند منظوره در به انجام رسانیدن گستره وسیعی از ماموریت ها کاربرد دارد. حدود نیم قرن از اولین پرواز c-130 می گذرد ولی خط تولید این هواپیمای بی نظیر همچنان فعال است. C-130 یک هواپیمای توربوپراپ بال بالا وچند منظوره با پایه ترابری سنگین نظامی بوده که تا کنون حدود بیست میلیون ساعت پرواز داشته است. طرح پایه بدنه از اولین روز ساخت تا کنون صدها بار دستخوش تغییرات و بهسازی ها بوده تا جوابگوی ماموریت های گوناگون باشد که به این هواپیما و اگذار می شود. ناگفته نماند مدل های اولیه C-130A و DوB توسط کاربر اصلی این هواپیما یعنی ایالات متحده اکنون از خدمت کنار گذاشته شده هند.

History of flight&Types of C130

:C-130Aاولین مدل تولیدی این هواپیما بود که از چهار موتوذ توربو شفت آلیستون T56-A-11 یا -9 قدرت می گیرد. طرح های مفهومی ابتدایی C-130A در سال 1951 پدیدار شد واولین پرواز نخستین نمونه آن در هفتم آوریل 1955 انجام گرفت. C-130A که حدود 219 فروند از آن ساخته شد در دسامبر 1956 وارد خدمت در نیروی هوایی ایالات متحده گردید. بجز این , دو فروند DC-130A )در اصل GC-130A )نیز برای کنترل وپرتاب اهداف پرنده ساخته شدند که توانایی حمل وپرتاب چهار هدف پرنده را در پایلون های نصب شده در زیر بال های خود داشتند.مدل C-130B در سال 1959 وارد خدمت شد که توانایی حمل سوخت بیشتری راداشت و در نتیجه برد آن افزایش یافته است. این هواپیما از موتور های جدیدتر T56-A-7 قدرت گرفته وارابه های فرود آن نیز نسبت به مدل A قوی تر شده است . شش فروند از این مدل با نصب چنگک های خاصی توانایی گرفتن چتر ماهوارها و محموله های فضایی محرمانه ایالات متحده در آخرین مرحله ورود به جو و قبل از فرود بر روی اقیانوس در هاوایی به پرواز در می آورد. مدل D در واقع گونه بهسازی شده ه مدل A بوده که در گونه های خاصی مجهز به اسکی و بوستر های جت کمکی برای کاهش طول باند پرواز نیز شده بود تا توانایی عملیات در دو قطب زمین را داشته باشد. C-130E مدل با برد بیشتر C-130B با دو مخزن سوخت نصب شده در زیر بال است. وهمچنین بهسازی های اوینونیکی وتجهیزات ناوبری از دیگر تغییرات داده در این مدل می باشد. مانند مدل E مدل C-130H نیز مجهز به موتورهای T56-A-T5 می باشد. مدل H از اوایل دهه هفتاد جایگزین مدل های قبلی شد. شایان توجه است کخه تولید این مدل اکنون به پایان رسیده است .

گونه های J و ل -130 آخرین مدل از هواپیمای C-130 با کابین شیشه ای و اویونیک دیجیتال وموتورهای جدید با ملخ های شش تیغه هستند. تغییرات انجام شده در مدل C-130J که از سال 1997ساخت آن شروع و از سال 2004 وارد خدمت شد است. C-130J-30 گونه کشیده تر مدل پایه بوده و بیش از 180سفارش برای این هواپیما داده شده که تا کنون 130فروند از آن تحویل داده شده است. شایان توجه است اولین فروندهواپیمای سوخت رسان KC-130J نیز در آوریل سال 2004 به سپاه تفنگداران دریایی تحویل داده شد.

نمایی از کاکپیت سی-130 هرکولس در مدل H و مدل J را مشاهده می کنید

Cock pit

خدمه C-130J شامل خلبان کمک خلبان و افسر بارگیری هستند. این هواپیما در کابین شیشه ای آن از چهار نمایشگر چند منظوره کریستال مایع برای کنترل پرواز وناوبری بهره می گیردوهر دو خلبان نیز دارای یک نمایشگر سربالاHUD نیز می باشند.ناگفته نماند GPS /سیستم ناوبری اینرسیایی ساخت هانی ول وسیستم جلوگیری از برخورد در هوا و زمین و سیستم فرود ILS هم سامل مجموعه یکپارچه ناوبری هواپیما هستند.

Cargo Part

محفظه بار C-130J حجم مفیدی در حدود 4500 فوت مکعب داشته وقابلیت جا دادن بارهای 37216 پاوندی را نیز دارد. برای مثال سه یونیت ضدزره حمل نفرات و پنج پالت استاندارد , 74 برانکارد, 92 سرباز کاملا مسلح یا 64 چترباز .قسمت بار مجهز به انواع تجهیزات بارگیری اعم از رولرها, بست ها ,ومحل های نصب کانتینرهایا صندلی های سربازان نیز می باشد.این هواپیما قادر به رهایی بار بدون علامت رهایی بار با دقت فوق العادهای انجام میدهد.

Engines of C-130J

مجهز به چهار موتور توربوپراپ آلیسون AE2100D3 است که قدرت برابر با 4591 شفت اسب بخار داشته وهر کدام شش ملخ کامپوزیتی R391 ساخت داوتی را به گردش در می آورد.موتورها مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی دیجیتال خودمختار (FADEC) هستند وسیستم اتوماتیک کنترل رانش (ATCS) نیز میزان قدرت را در هر کدام از موتورها بهینه می سازد. این هواپیما توانایی حمل 45900 پاوند سوخت را داشته و 18700 پاوند دیگر نیز در مخازن سوخت جداشونده زیر بال ها قابل حمل می باشد.

دربالا تصویری از خط تولید C-160J را مشاهده می کنید

Fly to century21 with C130

C-130J-30 توانایی حمل هشت پالت 463 لیتری و 93 برانکارد و 24 کانتیننر استاندارد آمریکایی CDS و 128 سرباز کاملا مجهز یا 92 چترباز را دارد.هواپیمای C-130J/J-30 حدود چهل و پنج درصد کمتر از مدلهای قبلی هزینه پرواز ونگهداری دارد. سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده KC-130J را بعنوان جایگزین برای KC-130F انتخاب کرده است. این هواپیما توانایی سوخت رسانی به انواع هواپیماهاو هلیکوپترها را داشته وسوخت رسانی در سرعت 100تا 270 نات قابل انجام است. ناگفته نماند از هر کدام از غلاف های سوخت رسانی 1135 لیتر سوخت در دقیقه تخلیه می شود. در روی زمین نیز این هواپیما توانایی سوخت رسانی به خودروها و هلیکوپترها را با آهنگ تخلیه ای در حدود 2270 لیتر در دقیقه داراست

اسب پیر و سخت کوش نیروی هوایی ارتش

در 14 خرداد ماه سال 1342 نیروی هوایی ارتش به یکی از رویایی ترین هواپیماهای خود یعنی هواپیمای ترابری سی-130 ( هرکولس) مجهز شد . این هواپیماها امکانات ترابری ارتش را به مقیاس فوق العاده ای افزایش دادند. هرکولس دارای 4 موتور است و حداقل به 5 نفر خدمه ( خلبان . کمک خلبان .مهندس پرواز.

ناوبر و مامور بارگیری ) نیازمند است. ارتش پس از سال 42 هم مدل های جدیدتر این هواپیما را در مقیاس وسیعی به عهده گرفت . ایران در طول جنگ به طور گسترده از هرکولس ها برای تخلیه مجروحین ، رساندن آذوقه و مهمات به رزمندگان ، جابه جایی نیروها و پیاده کردن چترباز استفاده کرد .

هرکولس قابلیت حمل 92 سرباز مسلح ، یا 64 نفر چترباز ، یا 74 نفر بیمار روی برانکارد و یا 22 تن بار را داراست.در زلزله بم هم 14 فروند از این هواپیماها مامور کمک رسانی به زلزله زدگان شدند .

هواپیمای C130 ارتقا داده شده در ایران

این نکته هم جالب است که در تاریخ 7 آبان 1344 یک فروند از این هواپیماها با خدمه و خلبانان ایرانی ، برای اولین بار بر فراز اقیانوس اطلس در آمریکای شمالی فرود آمد ( 25 آبان 1344 ) .هواپیمای ترابری سی-130 هرکولس را باید بدون تردید اسب بارکش نه تنها نیروی هوایی کشورمان ، بلکه بسیاری از نیروهای هوایی کشورهای دیگر جهان به شمار آورد . نیروی هوایی ایران ابتدا در دهه 60 میلادی تعدادیC130 مدل B را خریداری نمود، ولی بعدا آن ها را به پاکستان فروخته و انواع پیشرفته تر آن یعنیC130E,H را جایگزین نمود ، که با وجود عمر و کارکرد فراوان ، همچنان سرپا و توانا می باشند.

با وجود این که خاطرات تلخی مانند سقوط هواپیمای فرماندهان نظامی در 7 مهر سال 1360 ، سقوط هواپيماي حامل خبرنگاران در آذرسال 84 در تهران در خاطر ما ایرانیان است ، اما این ها هیچ کدام از ارزش این هواپیمای افسانه ای کم نخواهد کرد و ما همچنان به خاطر خدمات بیشمار هرکولس ها در طول این 40 سال به آن ها مدیون هستیم.

نمای گرافیکی کاربران مدل های مختلف C-130 در سرتاسر جهان تا سال 2006

کاربران

الجزایر،انگولا،ارژانتین،استرالیا،اتریش،بنگلادش،بلژیک،بولیوی،بوتاسوانا،برزیل،کامرون،کانادا،چاد،شیلی،تایوان، کلمبیا،دانمارک،اکوادور،مصر

،الیتره،اتیوپی،فرانسه،گابون،یونان،هندوراس،اندونزی،ایران،عراق،اسرائیل،ایتالیا،مالزی،مکزیک،مراکش،هلند،نیوزیلند,ژاپن،اردن،کویت،لیبریا،

لیبی،نیجر،نیجریه،نروژ،عمان،پاکستان،پرو،فیلیپین،لهستان،پرتغال، رومانی،اسپانیا،سریلانکا،سودان،سوئد،تایلند،تونس،ترکیه،ونزوئلا

،عربستان،سنگاپور،افریقای جنوبی,امارات،انگلیس،امریکا،یمن،زامبیا

،کره جنوبی ، ،اروگوئه ،ویتنام جنوبی

مدل های تولیدی بر اساس سال ساخت

مدل سال ساخت

C-130A 1956

C-130B 1959

C-130E 1962

C-130H 1964

C-130H2 1978

C-130H3 1992

C-130J 1996

L-100 1964

L-100-20 1968

L-100-30 1970

C-130H-30 1980

Same A/C

Antonov.An-12

Armstrong,Whitworth,AW.660Argosy

Blackburn,Beverley

Shaanxi.Y-8

Short,Belfast

Transall C-160

C-130K

ویژگی های عمومی

وظیفه : هواپیماهای حمل و نقل نظامی

تولید کننده : ایالات متحده امریکا

شرکت تولید کننده : لاکهید مارتین

اولین پرواز : 23 اوت 1954

معرفی : دسامبر 1957

کاربران اولیه :

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا

سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا

نیروی هوایی سلطنتی

تعداد ساخته شده : بیش از 2،300 تا 2009 ساخته شده است

واحد هزینه آمریکا 62،000،000 دلار

مدل ها:

AC-130 Spectre/Spooky

Lockheed DC-130

Lockheed EC-130

Lockheed HC-130

Lockheed Martin KC-130

Lockheed LC-130

Lockheed MC-130

Lockheed WC-130

Lockheed L-100 Hercules

خدمه : 5 (دو خلبان، ناوبر، مهندس پرواز و لود مستر)

ظرفیت :

92 مسافر

64 سربازهوابرد

74 بیمار بستری همراه دو پزشک

6 پالت

2-3 هاموی

2 زره پوش M113 حامل پرسنل

ظرفیت ترابری : 20،000 کیلوگرم

طول : 29.8 متر

بال : 40.4 متر

ارتفاع : 11.6 متر

مساحت بال : 162.1 متر مربع

وزن خالی : 34،400 کیلوگرم

بار سپاسگزاری کرده اند : 33،000 کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست : 70،300 کیلوگرم

پیشرانه : 4 × Allison T56-A-15 turboprops توان هر کدام 3،430 کیلو وات

حداکثر سرعت : 320 نات (366 مایل در ساعت، 592 کیلومتر در ساعت) در 6،060 متر

سرعت کروز : 336 مایل در ساعت، 540 کیلومتر در ساعت

محدوده : 2،360 مایل، کیلومتر 3،800

خدمات سقف : 10،060 متر خالی؛ 7،077 متر با 19،090 کیلوگرم ظرفیت

نرخ صعود : 9.3 متر بر ثانیه

مسافت برخاست : 1،093 متر در 70،300 کیلوگرم


امضای کاربر : i NEVER Loved his.........................oo
جمعه 01 اردیبهشت 1391 - 21:56
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از fati به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: tabrizi &
rozi آفلاین




ارسال‌ها : 1690
عضویت: 20 /8 /1390
محل زندگی: تهران
تشکرها : 1
تشکر شده : 1

پاسخ : 1 RE Havapeymaye C130

اونوقت تصویر این هواپیما کوش؟؟؟؟؟


امضای کاربر :
شنبه 02 اردیبهشت 1391 - 07:52
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
tabrizi آفلاین




ارسال‌ها : 755
عضویت: 15 /6 /1390
محل زندگی: تبریز
سن: 22
تشکرها : 521
تشکر شده : 357

پاسخ : 2 RE Havapeymaye C130

آره کاش چندتا عکسم ازش می ذاشتی فاطمه جان


امضای کاربر :
شنبه 02 اردیبهشت 1391 - 15:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
fati آفلاین




ارسال‌ها : 419
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: tehran
سن: 18
تشکرها : 107
تشکر شده : 210

پاسخ : 4 RE Havapeymaye C130

bebakhshid ax gozashtan kheyli dang o fang dare........


امضای کاربر : i NEVER Loved his.........................oo
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 21:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
fati آفلاین




ارسال‌ها : 419
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: tehran
سن: 18
تشکرها : 107
تشکر شده : 210

پاسخ : 5 RE Havapeymaye C130

[

belakhare toonestam:8


امضای کاربر : i NEVER Loved his.........................oo
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 21:23
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | Havapeymaye C130 | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS